// cd’s « Martin Oei

cd’s

naar Home

 
‘Chopin à deux’  op twee vleugels Zefir Records

  

Fortepiano cd, Zefir Records
Klik op onderstaande afbeeldingen om ze te vergroten

  

Beethoven/Nieuwenhuizen cd, Zefir Records 
  

te koop bij de Klassieke Vakhandel bij u in de buurt en op de website van Zefir:
  

Wilt u fragmenten beluisteren en mijn muziek daarna eventueel downloaden, dan kan dat via:
     

———————————————————
debuut cd
  

te koop op de volgende plekken:

Wilt u fragmenten beluisteren en mijn muziek daarna eventueel downloaden, dan kan dat via:

    

———————————————————

CD recensie ★★★★✩

Derde CD van Martin kreeg een goede recensie in het Nederlands Dagblad:
…Interessant is dat Oei is gefascineerd door de fortepiano en graag op dit instrument speelt…Sprankelend, onstuimig, en dan soms weer verstild pianospel, mooi ruimtelijk opgenomen in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg.(Roel Sikkema)

17-jarige Oei lanceert zijn pianoforte CD

Vóór mij ligt de derde CD van de pianist Martin Oei. Op 14-jarige leeftijd verscheen zijn CD-debuut en dat viel duidelijk in de smaak. Op de tweede schijf bespeelt hij een 20ste eeuwse Bösendorfer (2012), en op de recentste uitgave klinkt er een Rosenberger fortepiano uit 1800. Alle uitgaven vertonen interessante overeenkomsten met o.m. de eerste uitvoering van Ludwig van Beethovens Fantasia Sonata in D. In drie jaar tijd staat Martin met zijn niet alledaagse pianovertolking al in de schijnwerpers. Deze drie CD’s vormen een belangrijke graadmeter in zijn pianistische loopbaan. Prettig ware het wel als tracks en tijdsduur voortaan op de hoesjes staan, evenals een uitbreiding naar 80 min. speeltijd, inplaats 58 min.; want dat is aan de magere kant!

De voorliefde voor historische klavierinstrumenten kan men in Martins vertolking van de Mozart- en Beethoven-sonates duidelijk horen! Ook de transparante klank van de fortepiano maakt dat Beethovens Fantasia in D ritmischer klinkt dan Oei’s vertolking op de 20ste eeuwse Bösendorfer. In dit driedelige jeugdwerk (1792) mis ik enige speelvisie van de uitvoerder; mijn indruk is dat aan diepgang en stijlexpressie nog kan worden gewerkt. Musicoloog Cees Nieuwenhuizen tekende voor de reconstructies van Beethovens Fantasia Sonate alsook de 11 slotmaten van Mozarts Fantasia in d mineur. De onstuimige vertolking van de Pathétique Sonate nr. 8 vind ik verdedigbaar en Mozarts KV 397 sprak mij aan door het legato spel van de pianist.

Jammer dat Mozarts sonate in A mineur te gehaast klinkt, waardoor de schoonheid van melodische lijnen wordt overspeeld. Dit was zeker niet Mozarts bedoeling geweest! Daarom een welgemeend advies: luister vooral naar klaviermeesters die tevens musicologische kennis in huis hebben. Zij doen meestal recht aan de authentieke uitvoeringseisen op historische instrumenten. Nog een suggestie: de minder gekende klaviercomposities van Russische toondichters opnemen, dit laatste wel in nauwe samenwerking met een docent. Hiermee zou deze pianist in Nederland pionierswerk kunnen verrichten. Het kan ook als een klein eerbetoon worden gezien aan zijn docente Jelena Bazova, die zelf voortkomt uit de Russische pianoschool. Zij begeleidt Martin Oei al vele jaren naast andere pianotalenten aan het Fontys Conservatorium van Tilburg. Conclusie: Martins eerste fortepiano-CD krijgt al ruime aandacht bij Radio 4. Kortom: het beluisteren van deze CD is zeker de moeite waard!

Pieter Vis

Zefir records 2013 ZEF 9633 & ZEF 9631  / martinoeinl@gmail.com  /  tel: 0345 50 51 95
————————–

Klassieke Zaken Martin Oei BeethovenLuister Martin Oei BeethovenBeethoven / Nieuwenhuizen)
MAART | APRIL 2013

BEETHOVEN, NIEUWENHUIZEN

Pianosonates

Martin Oei (piano)
Zefir Records ZEF 963L. DDD-65′

Uitvoering **** | Registratie ****

De Alkmaarse musicoloog en componist Cees Nieuwenhuizen maakt naam met voltooiingen van werken van Beethoven die onder de handen van de meester in het stadium van verregaande schets zijn blijven steken. Door zijn ingrijpen zagen een vroeg vioolconcert en het Zesde pianoconcert het licht. Onlangs verscheen de Fantasiesonate, ook wel de ‘vroege Pastorale’ (1792), steunend op ‘volledige’ schetsen in het ‘Kafka-manuscript’. Deze sonate gaat vooraf aan de bekende, genummerde pianosonates (vanaf 1793). Het stuk werd op 21 oktober jl. voor het eerst gespeeld door Martin Oei (1996), ondanks zijn prille jaren een evenwichtige, robuuste pianopersoonlijkheid.
De sonate is al helemaal Beethoven en het is gissen naar de redenen waarom de componist niet zelf zijn schetsen heeft uitgewerkt. Nieuwenhuizen trok de stoute schoenen aan. Wel het toppunt van intimiteit na 220 jaar de verbeelding van de meester in goede banen te willen leiden. De tijd zal het leren of de voltooiing doordringt tot in de canon.
Dat Nieuwenhuizen ook zelf als componist zijn nek durft uit te steken pleit voor hem; hij bewijst het met zijn kruidige sonate ’Vuur en sneeuw’ (1984). Hier klinkt een hartstochtelijke Hollandse Janácek. Als toetje het origineel van Für Elise (1822): Für Therese.

Jurjen Vis

—————————————————

CD bespreking in Klassieke Zaken nov. 2012 nr. 6
VKZ martin oei beethoven nieuwenhuizen

————————————————————–

Recensie Debuut CD
Piano Wereld nr.2 2011  Nederlands Dagblad 3-2011 De Gelderlander 2011 AD Utrecht 2011
(Klik 1 keer op onderstaande afbeeldingen of artikelen om ze te vergroten)
        

naar Home

 

 

 

Deze post is ook beschikbaar in: Engels