// blogs « Martin Oei

blogs

naar Home

Reformatorisch Dagblad 31 mei 2014

  
tekst  Evert van Dijkhuizen

Midden in de woonkamer staan drie instrumenten: twee vleugels en een fortepiano. Ze worden dagelijks bespeeld door Martin Oei. Het 18-jarige piano- talent krijgt lovende perskritieken. Hij gaat er nuchter mee om. Ik moet vooral kritisch naar mezelf blijven luisteren.
meer lezen
—————————————————-
Stichting Muziek in Huis viert dit jaar haar 15 jarig jubileum met een reeks concerten. Het Koninklijk Huis maakte afgelopen week bekend dat Koningin Maxima aanwezig zal zijn bij het laatste jubileumconcert van Daniel Wayenberg en mij voor Stichting Muziek in Huis. Het complete nieuwsbericht kunt u onderstaand lezen.


Koningin Máxima bij jubileumconcert Stichting Muziek in Huis

Hare Majesteit Koningin Máxima woont donderdagmiddag 15 mei 2014 het jubileumconcert bij van de Stichting Muziek in Huis in woonzorgcentrum De Bolder in Huizen.
 RVD
———————————————————–

ZIN nummer 1
Klik op onderstaand artikel om ze te vergroten

—————————————————————-
november 2014
Liszt Concours Junior Jury
Op 6 november is de finale van het internationaal Liszt concours, de organisatie heeft Martin uitgenodigd of hij in de Junior Jury wil plaatsnemen, de Junior Jury voorzitster is Nino Gvetadze, die zes jaar geleden de tweede plaats kreeg op dit concours.
————————————————
  

———————————————————–
In de Hermitage Amsterdam speelt Martin drie keer een speciaal Zijderoute programma.
Zondag 23 maart, zondag 20 april en zondag 25 mei, 14 uur kerkzaal

************************************************************
In oktober 2013 vonden zes concerten plaats waarin meesterpianist Daniël Wayenberg optrad met Martin. Vrijwel alle optredens waren uitverkocht. Ze hebben opgetreden in Amsterdam (Kleine Zaal Koninklijk Concertgebouw), Utrecht (Vredenburg Leeuwenbergh), Wassenaar (Kasteel Wittenburg), Voorschoten, Mierlo en Groningen. In het Concertgebouw speelde het duo op de Imperial Bösendorfer vleugel van BOL Piano’s. In mei 2014 gaan Daniël en Martin opnieuw op tournee in samenwerking met Stichting Muziek in Huis.

***********************************************
nieuwsbrief januari 2014
Met veel plezier kijk ik terug op 2013. Elk optreden was belangrijk voor mij, een paar bijzondere projecten wil ik even noemen.

  • In Duitsland heb ik een interview gegeven op WDR 3 en de Duitse première van Beethovens Fantasiesonate (reconstructie van Cees Nieuwenhuizen) gespeeld tijdens het Beethoverfest in Bonn;
  • De Belgische première van de Fantasiesonate was een maand later bij festival “Kamermuziek Houtland” in België;
  • Het was een groot voorrecht om op tournee te gaan met Daniël Wayenberg, we hebben onder meer in Het Concertgebouw Amsterdam, Vredenburg Utrecht en Kasteel Wittenberg opgetreden;
  • De AVRO nodigde Daniel Wayenberg en mij uit voor de uitzending rond de opening van het Rijksmuseum;
  • Ik heb verschillende pianoconcerten kunnen spelen met orkest: Rhapsody Blue van Gershwin, het vijfde pianoconcert van Beethoven en het pianoconcert van Schumann;

  • Jeugd onderscheiding  gekregen van burgemeester van Culemborg;
  • Mijn derde CD (op een originele Rosenberger fortepiano van Edwin Beunk) heb ik op het Grachtenfestival Amsterdam gepresenteerd;

  • Paul Witteman van Pianistuur had een interview met mij op Radio 4 vanwege mijn derde CD. U kunt het hier beluisteren;
  • Radio 4 Muziekwijzer had Leo Samama te gast die mijn Beethoven interpretatie vergeleek met de uitvoering van Alfred Brendel, klik hier(vanaf 37 min. ) om het beluisteren.

Het was een druk jaar. Maar dat is helemaal niet erg, pianospelen maakt me gelukkig en hopelijk de luisteraars ook.
In 2014 staan er weer leuke projecten op stapel:

  • Op 26 januari mag ik een solo recital geven in het Concertgebouw de Vereeniging Nijmegen op een mooie Bosendöfer vleugel met sonates van Haydn, Mozart, en Beethoven (klik hier voor het Programma).
  • Op 8 februari een besloten concert met Sinfonia Rotterdam
  • Op 14 februari, Valentijnsdag, speel ik het romantische pianoconcert van Dyson met het Magogo Kamerorkest in Concertzaal Tilburg.
  • Dankzij de stichting Classic Young Masters kan ik drie keer een speciaal Zijderoute programma spelen in de Hermitage in Amsterdam. U ziet hieronder het programma.

*******************************************************
Piano Wereld nummer 6 2013

******************************************************************
Pressebericht Beethovenfest

PERSBERICHT
Fantasiesonate Beethoven voor het eerst op fortepiano

Op 12 augustus 2013 brengt Zefir Records de derde CD van Martin Oei uit. Voor het eerst is Beethovens Fantasiesonate te horen op het instrument waar het voor gecomponeerd is: de fortepiano. Deze Fantasiesonate in d mineur werd vorig jaar pas voor het eerst uitgevoerd. Musicoloog Cees Nieuwenhuizen reconstrueerde het driedelige werk en vroeg het toen 16 jarige pianotalent Martin Oei voor de eerste publieke uitvoering in Het Concertgebouw.

Martin heeft een voorkeur voor historische instrumenten. Deze CD is opgenomen op een originele Weense Rosenberger fortepiano uit 1800 uit de collectie van Edwin Beunk. Omdat de tonen van een fortepiano sneller vervliegen is het wenselijk om in een hoger tempo te spelen. Bij deze opname zoekt Martin de grenzen van het instrument op: veel stukken klinken sneller dan men gewend is op een modern instrument. De jeugdige onbevangenheid past uitstekend bij de onstuimige jonge Beethoven.

Deze CD bevat naast de Fantasiesonate de sonate Pathétique van Beethoven, Mozarts Fantasie in d mineur en Mozarts driedelige sonata nr. 8 in a mineur. Mozarts veel gespeelde Fantasie heeft een bijzonder einde: het oorspronkelijke manuscript is onvoltooid en de meeste pianisten spelen het einde dat Müller hiervoor componeerde. Uit een brief van Mozarts blijkt echter dat hij op het einde terug wilde keren naar het begin van het stuk en daarom speelt Martin een aangepast einde.

De kunstenares Paloma Rodriguez Carrington tekende voor de bijzondere artistieke vormgeving van de CD.

Tijdens het Grachtenfestival zal Martin op 19 augustus 2013 stukken van de nieuwe CD spelen op fortepiano op een hele bijzondere locatie: het Huis met de Hoofden aan de Keizersgracht.

Voor meer informatie kunt u terecht op:

www.zefirrecords.nl

*************************************************
Klik op het onderstaande afbeeldingen of artikelen om ze te vergroten

***********************************************
(Recensie concert 10 februari in Theater De Meenthe)

Martin Oei brengt jonge Beethoven tot leven

Waardering: *****

Steenwijk – De jonge pianist Martin Oei liet zondag in de Meenthe sonates van Beethoven horen. Het concert maakte onderdeel uit van de serie Meesterlijk Klassiek.

Als jonge, gepassioneerde musicus sloeg hij de snaren van zijn pianoforte Aan flarden. Beethoven werd daarmee het voorbeeld voor zijn tijdgenoten in de Sturm und Drang periode. Grote dynamische verschillen zullen ook de piepjonge,  talentvolle pianist in opleiding, Martin Oei hebben aangesproken in de sonates die zondag in de Meenthe werden uitgevoerd.

Hij speelde de gereconstrueerde Fantasiesonate in d, die in oktober 2012 haar wereldpremière beleefde in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Cees Nieuwenhuizen, musicoloog en Beethovenkenner, voltooide de drie delen van deze sonate. Thema’s in het derde deel herkennen we in de 7e symfonie en de bekende Appassionato toont ook overeenkomsten in expositie en doorwerking.

De populaire betiteling ‘vroege Pastorale’ is terecht, want Beethoven was pas 22 jaar toen hij deze onvoltooide partituur schreef. Hij reisde in november 1792 van Bonn naar Wenen om bij Haydn te studeren. Komt de ruim 20 minuten durende sonate daarom zo ‘modern’ en speels over? Martin Oei speelde deze gloednieuwe sonate bevlogen met prachtige dynamische accenten. Snaren werden op de Yamaha niet stuk geslagen, want dit jonge introverte talent speelde uiterst invoelend, teder, met aandacht voor onafhankelijkheid in volume tussen linker- en rechterhand. Met zijn fenomenale, muzikale geheugen heeft deze pianist het ‘nieuwe’ werk binnen zes weken ingestudeerd.

Zou hij de verjongde uitgave van de inmiddels 83-jarige Daniël Wayenberg kunnen worden, met wie hij nu al regelmatig samenspeelt? Het programma vermeldde ook de Stormsonate opus 31 uit 1801. Fijnzinnig spel werd gehoord in de stormachtige passages, met de fraaie dreigende motieven. Hier geen zwaarmoedige, deprimerende Beethoven zoals wie die uit latere perioden kennen, maar sprankelende kristallen bespiegelingen. De rechterhand aait minzaam over de toetsen, terwijl links een niet mis te verstaan fundament wordt gelegd. Oei is onmiskenbaar een groot talent, die met zijn Liszt-interpretatie onaardse schoonheid ten gehore brengt.

De opnieuw geconstrueerde Fantasiesonate verdient het hoog op de hitlijsten binnen te komen. Een mooie introductie voor jonge mensen met een onbekende muzikale cultuur. Martin Oei in de Arena met een muisstil duizendkoppig publiek… deze sonate in deze briljante uitvoering verdient het!

Dick Idema

*****************************************
Wereldpremiere Beethoven

Op verzoek van Cees Nieuwenhuizen speelde Martin de wereldpremière van een driedelige fantasiesonate uit 1792. De eerste publieke uitvoering was op 21 oktober 2012 in het Concertgebouw Amsterdam. Nu volgen concerten in Nederland, België en Duitsland (zie de agenda voor een overzicht). De zomer 2012 had Cees en Martin de CD opgenomen met de Fantasiesonate. De CD is verkrijgbaar via Zefir, de gespecialiseerde vakhandel en CDbabyiTunes en amazon.

Ringtone 1, download mp3 (slow) and Ringtone 2, download mp3 (fast)

***********************************************
Klik op het onderstaande artikel om te lezen
   

*********************************************
NRC 16 oktober 2012
‘Als Musicus moet ik me onderscheiden’
Pianist Martin Oei is nog student, maar nam zijn eerste cd al op en speelt komend weekend werk van Beethoven.

door Bas van Bommel

Wereldpremières van Beethoven hoor je niet dagelijks. Zeker niet gespeeld door een zestienjarige. Voor ‘rising star’ Martin Oei (1996), student van Jelena Bazova aan Fontys Conservatorium in Tilburg, werd het werkelijkheid. Aanstaande zondag verzorgt hij in het Concertgebouw de eerste uitvoering aller tijden van Beethovens onlangs gereconstrueerde Fantasiesonate (1792).

Hoe zou je jezelf en je werk omschrijven?
“Ik ben vrij introvert van karakter. Als musicus probeer ik daarom zo dicht mogelijk bij componist te komen. Als Beethoven fortissimo voorschrijft, speel ik ook echt  fortissimo. Verder speel ik graag op historische instrumenten, uit de tijd van Beethoven bijvoorbeeld, maar ook op Érards, uit de latere 19de eeuw. Zo kan ik mij een voorstelling maken van hoe de componist het zelf gehoord heeft.”

Wie is je grootste voorbeeld?
“Op fortepiano vind ik Bart van Oort heel goed. Zijn Mozart-sonates zijn echt fantastisch. Verder ben ik een groot fan van Arthur Rubinstein, vooral in de muziek van Chopin. Rubinstein speelde met zijn hart, vol inspiratie. Hij maakte zich niet druk om een foute noot. Zijn spel klinkt heel ontspannen, alsof hij direct in contact staat met de ziel van Chopin.”

Wat is de belangrijkste les die je geleerd hebt?
“Twee jaar geleden heb ik mijn eerste cd opgenomen. Daar heb ik van geleerd om heel kritisch naar mezelf te luisteren. Dat is voor een musicus een van de belangrijkste dingen.”

Wat wil je bereiken?
“Het liefst wil ik gewoon mooie muziek maken. Maar ik vind het ook belangrijk om dingen te doen die nog niet eerder gedaan zijn. Iedereen speelt tegenwoordig de pianoconcerten van Tchaikovsky en Rachmaninoff.  Dat wil ik zelf ook graag, maar als klassiek musicus moet je je ook onderscheiden. Daarom was het geweldig dat musicoloog Cees Nieuwenhuizen mij vroeg zijn reconstructie van Beethovens Fantasiesonate in première te brengen.”

Wat spreekt je aan in deze nog onbekende sonate?
“Het stuk stamt uit 1792, drie jaar voordat Beethoven begon aan zijn bekende reeks van 32 pianosonates. Het is een heel vrij, avontuurlijk werk waarin Beethoven al met allerlei ideeën bezig was die in latere sonates zouden terugkeren. Ik wil dat heel graag aan mijn publiek laten horen.”

Moest er veel aan het stuk gereconstrueerd worden?
“Gelukkig waren de schetsen al in een ver gevorderd stadium. Cees Nieuwenhuizen heeft het stuk heel mooi gecompleteerd met zijn kennis van andere muziek van Beethoven uit dezelfde tijd. Maar het meeste wat je hoort is echt van Beethoven zelf.”

Wanneer verwacht je je eerste grote doorbraak?
“Daar denk ik eigenlijk nog weinig over na. Maar de wereldpremière aanstaande zondag is voor mij een heel belangrijke gebeurtenis. Meestal worden premières van gereconstrueerde stukken door beroemde musici gegeven, Dat ik dat nu ook mag doen is een droom die werkelijkheid wordt.”

******************************************
   AD Utrechts Nieuwsblad 16 oktober 2012
Geheel in de geest van Ludwig van Beethoven stortte de jeugdige Culemborgse pianist Martin Oei zich onlangs op een nimmer voltooide maar inmiddels kunstig gereconstrueerde sonate. De cd met het stuk is inmiddels klaar en Oei bereidt zich voor op de publieke wereldpremière.

door Bram van Schaik

Die is 21 oktober in het Concertgebouw in Amsterdam. Daarna volgt een promotietournee waarin hij 28 oktober ook Utrecht (Vredenburg Leeuwenbergh) aandoet. Het is niet voor het eerst dat hij in het fameuze Concertgebouw optreedt, wel dat hij alleen het affiche vult.

,,Ik heb al eens tien minuten in de Spiegelzaal gespeeld,’’ zegt de 16-jarige pianist. ,,Straks speel ik in de Kleine Zaal en die staat bekend om zijn geweldige akoestiek.’’
Spannend? ,,Elk optreden is spannend. Ik ga me de komende dagen goed voorbereiden, zodat ik minder reden heb om nerveus te zijn.’’ En dan nog zal hij niet van zijn stuk raken als hij een slippertje maakt. ,,Beethoven zei immers niet voor niets: ‘Beter met een foutje en vol bezieling dan foutloos zonder passie.’’

PASSIE

Die passie is zeker te horen op zijn vertolking van de Fantasiesonate uit 1792. Beethoven had het stuk tot op de laatste maat geschetst maar, zoals veel werk van hem, niet volledig uitschreven en ingevuld. Musicoloog Cees Nieuwenhuizen heeft deze compositie gereconstrueerd en aan Oei de eer om de nu voltooide versie voor het eerst vast te leggen.
Hij ging daarvoor naar de Zeeuwse Concertzaal, op advies van de Culemborgse pianist en producent Jeroen van Veen. Die heeft goede ervaringen in deze speel- en opnamelocatie die vorig jaar nog door de vermaarde Amerikaanse componist Philip Glass de hemel in werd geprezen. Oei: ,,Het is inderdaad een heel fijne plek met een mooie galm.’’
De opnamen, hij nam er nog enkele composities op van Van Beethoven plus modern werk van Nieuwenhuizen – namen één dag in beslag, maar die ene dag moest de Bösendorfer-vleugel liefst drie keer worden gestemd. Oorzaak: het stuk vraagt een weinig zachtzinnige benadering van het instrument. ,,Ik heb flink zitten raggen,’’ bekent de pianist met een glimlach. ,,Van Van Beethoven is bekend dat hij regelmatig een snaar stuk sloeg.’’
Oei ontdekte de piano toen hij negen was. Hij bleek een natuurtalent en was ook nog eens bereid hard te werken. ,,Ik ben elke dag met muziek bezig. Als ik niet speel, dan is het wel in mijn hoofd.’’
Steeds meer bemoeit hij zich met andere zaken die bij het muzikantenbestaan horen, zoals de promotie van zijn nieuwe album.
,,Gisteren Brabants Dagblad, vandaag jij en morgen NRC. Het is nodig, dus ik ben daar actief mee bezig.’’
Maar, zo straalt hij uit, het liefst kruipt hij achter een van de drie vleugels in de woonkamer: een  Érard voor romantische muziek, een fortepiano voor Mozart/Van Beethoven en een moderne vleugel voor het werk van na 1900. Of hij gaat op pad om zijn muziek onder de mensen te brengen. ,,Een leven zonder muziek kan ik me niet goed voorstellen.’’
**************************************
Brabants Dagblad 16 oktober 2012
door René van Peer 

(Klik op het onderstaande artikel om te lezen)

*****************************************
RTV Noord-Holland 19 oktober 2012

********************************************************





Interview Asian News krant (Klik op onderstaande artikel te lezen)

2 december 2012

Classic Young Masters 2012
Op 2 december vond de meesterproef plaats, die Classic Young Masters organiseerde. In De Doelen (Rotterdam) kregen drie jonge muzikanten de Classic Young Master Award 2012 toegekend. Metchthild Drop (trompet, 17 jaar), Rangel Silaev (piano, 12 jaar) en Martin Oei (piano, 16 jaar) wonnen een plastiek en twee jaar professionele begeleiding bij de verdere ontwikkeling van hun carrière.

7Day op 7 december 2012 (Klik op onderstaande artikel te lezen)

21 november 2012
Beethoven project in de media
Op 21 oktober was de wereldpremière van Beethovens ‘Vroege pastorale’ in het Concertgebouw. Het was een groot feest, Cees Nieuwenhuizen presenteerde de middag voor een volle zaal. Ik ben erg blij dat zoveel mensen geweest zijn en dat Daniël Wayenberg speciaal twee dagen eerder uit Parijs was gekomen. We hebben een kort filmpje op youtubegezet.

De afgelopen weken heb ik optredens gegeven in Vredenburg Utrecht, Kasteel Wassenaar en de Oosterpoort; de tournee loopt nog door tot eind 2013: dan mag ik in Bonn bij de Beethovenfeste optreden en ook in België staan nu twee concerten gepland. Er is veel aandacht in de media:

  • BBC3 zond het tweede deel van de ‘Vroege pastorale’ uit op de dag van de première en de volgende dag het eerste deel;
  • Radio 4: Haffmans Mooiste en Podium draaiden verschillende keren mijn Beethoven opnamen;
  • Radio 1 Opium en Vara’s Vroege Vogels hielden interviews en kondigden de Wereldpremière aan;
  • NRC publiceerde een interview met mij
  • AD, Brabants Dagblad en de Gelderlander schreven over het Beethovenproject en mijn nieuwe CD;
  • RTV Noord Holland zond een interview met Cees Nieuwenhuizen en mij uit;
  • Deze zondag speelde ik in het AVRO programma Spiegelzaal het tweede deel van de Fantasiesonate;
  • Paul Witteman zal de hele sonate en de definitieve versie van Für Elise laten horen in Pianistenuur begin december.

Verder is het nieuws de opnieuw gereconstrueerde Beethovensonate op veel internationale sites gemeld.

———————————————————————
Gelderlander Rivierenland 16 oktober 2012

—————————————————————————————–
De Zakengids 19 oktober 2012

———————————-
19 oktober 2012
PERSBERICHT
Beethoven Wereldpremière
In oktober 2012 verschijnt voor het eerst de partituur en de CD van Beethovens Fantasiesonate uit 1792: de ‘ Vroege pastorale’. Een driedelige sonate, die Beethoven van begin tot eind geschetst heeft, maar niet volledig heeft ingevuld. Beethoven kenner Cees Nieuwenhuizen reconstrueerde het werk zorgvuldig. Aanstormend pianotalent Martin Oei (16 jaar) speelt het stuk op de CD en op de Wereldpremière (Concertgebouw, Amsterdam 21 oktober; Vredenburg Utrecht 28 oktober). Zefir Records nam de CD op in de Zeeuwse Concertzaal.

De jonge Beethoven werkte in Bonn gedreven aan een Fantasiesonate, die bijzonder modern is voor zijn tijd en maakte hem uiteindelijk niet helemaal compleet. Hij reisde af naar Wenen en liet de manuscripten achter. Materiaal uit deze fantasie vinden we terug in de 7de symfonie en in verschillende pianosonates, waaronder de bekende nr. 15 ‘Pastorale’.

Nieuwenhuizen completeerde de 23 minuten durende Beethoven compositie. Hij  maakte eerder naam met reconstructies van Beethoven met artiesten als Ronald Brautigam en Lisa Ferschtmann met het Orkest van het Oosten onder leiding van Jan Willem de Vriend. Hij haalde het BBC nieuws met Beethovens Adagio in D.
Behalve de wereldpremière van de ‘Vroege pastorale’ zal Martin Oei in het Concertgebouw de definitieve versie van Für Elise spelen. Beethoven wijzigde het stuk in 1822, maar het is toen niet uitgegeven (overigens was het stuk niet aan Elise maar aan Thérèse opgedragen; Beethovens handschrift was slecht leesbaar). Verder staat de Storm sonate van Beethoven op het programma en de moderne sonate nr. 5 van Nieuwenhuizen. Al deze stukken staan op de nieuwe CD van Zefir.

Onstuimig en onbevangen
Voor dit project koos Nieuwenhuizen de 16 jarige Martin Oei nadat hij diens eerste CD gehoord had. Nieuwenhuizen: ‘Zijn jeugdige onbevangenheid past uitstekend bij het onstuimige karakter van de jonge Beethoven.’
Martin speelt zeven jaar piano en won vanaf zijn twaalfde prijzen bij concoursen als het Prinses Christina Concours, Steinway & Sons Piano competition, Jong Muziektalent Nederland en de Young Pianist Foundation. 
Hij trad diverse keren op bij het Grachtenfestival en het Internationaal Kamermuziekfestival van Janine Jansen. Op zijn veertiende nam hij zijn eerste CD op en presenteerde die in het programma Spiegelzaal in het Concertgebouw. Zefir Records contracteerde hem in 2012 voor twee nieuwe CD’s.
 Martin is gefascineerd door historische instrumenten en speelt regelmatig op Erard vleugels en fortepiano’s.
—————————–

14 oktober 2012
PERSBERICHT

Für Elise was voor Thérese
De meest gespeelde compositie van Beethoven staat algemeen bekend als Für Elise. Maar klopt die naam wel? Beethovens handschrift was slecht leesbaar en hij kende helemaal geen Elise. In de periode waarin hij het stuk componeerde (1806-1810), was hij verliefd op Thérese Malfatti.

Deze Oostenrijkse pianiste sloeg zijn huwelijksaanzoek af. Ze bleef zich tot op hoge leeftijd leerlinge van Beethoven noemen en stond bekend om haar gepassioneerde vertolkingen van zijn sonates.

Beethoven herschreef het stuk dat we nu kennen als Für Elise in 1822, maar de pas in 1867 gepubliceerde versie was de oude versie met een hoogstwaarschijnlijk verkeerde naam.

De jonge pianist Martin Oei heeft de definitieve versie van Für Elise / Für Thérese uit 1822 op CD gezet. Op dezelfde CD staat bovendien een volledige fantasiesonate die Beethoven niet helemaal invulde: de ‘Vroege pastorale’ uit 1792 die op 21 oktober in het Concertgebouw zijn wereldpremière beleeft. Nieuwenhuizen, Beethoven-kenner wiens eerdere reconstructies zijn uitgevoerd door Ronald Brautigam en Lisa Ferschtmann, reconstrueerde de sonate zorgvuldig. Dit najaar komt zijn partituur uit met een uitgebreide musicologische verantwoording.

De CD bevat verder de bekende Storm sonate en voor het eerst sonate nummer 5 van Cees Nieuwenhuizen zelf, gebaseerd op gedichten van Adriaan Roland Holst. Zefir Records verzorgde de opname van alle composities in de Zeeuwse Concertzaal, die door Philip Glass vorig jaar geroemd is om zijn akoestiek.
——————————-
21 augustus 2012
Vliegende vleugel op het grachtenfestival

Artikel in Hello Zuidas: Grachtenfestival: Het Lunchconcert van Martin Oei groot succes

Afgelopen donderdag speelde ik in Amsterdam in het kader van het grachtenfestival. Ik speelde twee concerten op de vliegende vleugel. De sfeer is heel anders dan in een concertzaal. Het was een buitengewone ervaring. Er waren veel mensen die de concerten bezochten en ze hebben er van genoten. Ik vind het jammer dat het afgelopen is. Het was echt leuk om te doen.

————————————————–
14 juli 2012
Met Daniel Wayënberg in Antwerpen
Vandaag in de fraaie Sint Andrieskerk in Antwerpen quatre main gespeeld met de oude meester, waar ik volgend jaar vaker mee ga optreden. Vandaag vonden ook de opnames plaats van de CD met jeugdwerk van Dr. Nancy van der Elst. Daniël Wayenberg begeleidde sopraan Yana Boukov, die prachtige aria’s en andere liederen zong.
————————————

23 juni 2012
Dr. Nancy van der Elst op bezoek
De 93-jarige musicologe kwam samen met dr Pieter Vis op bezoek om een paar van haar jeugdwerken door te nemen. Deze zomer gaat dhr. Vis een CD opnemen en hij heeft me gevraagd een paar werken van haar te spelen. Voor mij de eerste keer dat een componiste me vertelt hoe ik haar stukken moet spelen. Het was behalve leerzaam ook bijzonder gezellig. Ze vroeg me  naar de Beethoven fantasiesonate. Ik heb  het eerste deel voor haar gespeeld en ze zei: ‘ Er gaat een wereld van de jonge Beethoven voor me open. Ik vind het een prachtige compositie.’ Daar zal Cees Nieuwenhuizen blij mee zijn!
—————————————–

17 april
Steinway Concours 2012
Zondag was de finale van het Steinway Concours in het Concertgebouw in Amsterdam. Direct na de pauze speelde ik als eerste van de drie deelnemers in de oudste categorie C. Ik heb lekker gespeeld, eerst de Invitation a la Valse van Weber en toen twee Preludes van Scriabin. Van de jury kreeg ik de tweede prijs.
———————————

11 maart 2012
Naar finale Steinwayconcours
Dit weekend vond de halve finale plaats van het Steinway & Sons Internationaal Pianoconcours. Met ruim vijftig deelnemers zat het concours snel vol;  in de halve finale toonden zes jonge pianisten per leeftijdscategorie hun kunnen aan de jury. Martin is door naar de finale in de categorie tot zestien jaar. Ook  Rangel Silaev, die net als Martin les heeft van Jelena Bazova van Fontys Conservatorium, mag door naar de finale  in de categorie tot veertien jaar. Op 15 april om 14.00 is de finale in het Concertgebouw Amsterdam.
   
Meer informatie: http://www.steinwaypianoconcours.nl/
—————————

9 maart 2012
Beethoven Wereldpremière actie
Dit jaar zal de wereldpremière plaatsvinden van de driedelige fantasiesonate ’Vroege pastorale’ van Ludwig van Beethoven. Musicoloog Cees Nieuwenhuizen heeft deze 1000 maten muziek uit 1792 gereconstrueerd en Martin gevraagd deze te spelen op de wereldpremière in het Concertgebouw in Amsterdam in het najaar. In de zomer willen Cees Nieuwenhuizen en Martin het stuk op CD zetten, in twee versies: op een moderne Bösendorfer vleugel en op een fortepiano.

Om de studiokosten, drukwerk, instrumentenhuur en het produceren van de CD  te kunnen betalen hebben de beide musici een project op crowdfunding site voordekunst.nl geplaatst. Wie een bedrag doneert, kan kiezen uit verschillende tegenprestaties. Alle donateurs ontvangen per e-mail bijvoorbeeld de ringtone van de Beethoven fantasie, of kaartjes voor de wereldpremière of een digitale aubade.

Bij de aftrap van het project Beethoven Wereldpremière biedt Stichting voordekunst.nl Prinses Maxima een bijzonder cadeau aan: een digitale aubade. De stichting is bijzonder positief over haar initiatief om zoveel mogelijk kinderen kennis te laten maken met muziek.

De digitale aubade is een moderne versie van het verzoeknummer: een videofilm op youtube van het favoriete stuk van de donateur, speciaal opgedragen aan een vriend of geliefde van de donateur. Wie een digitale aubade wil aanvragen of op een andere manier dit Beethovenproject wil ondersteunen, kan terecht op de crowd funding site voordekunst.nl.

De start van de actie vindt plaats op zondag 25 maart om 14.30 in Culemborg; wie daarbij wil zijn kan zich aanmelden via martinoei@hotmail.nl.

—————————————————–
7 maart 2012

Lees ook het artikel 

———————————————–
25 februari2012
Daniël Wayenberg 82 jaar jong

Daniël Wayenberg was in januari nog uitgebreid op televisie te zien: 82 jaren jong en heel levendig. Hij is internationaal een van de bekendste Nederlandse pianisten en woont nu in Parijs. In de zomer mag Martin samen met hem optreden in Antwerpen; voor de pauze speelt Martin eerst solo en dan samen met hem quatre mains twee stukken van Rachmaninoff  uit de Six Morceaux: de Scherzo en de Valse. Daniël Wayenberg studeert nog elke dag en geeft nog altijd optredens. Muziek houdt de geest jong…

—————————————
15 januari 2012
Muzikaal weekend
Vandaag heb ik voor het eerst in een jury gezeten, bij het Prinses Christina Concours in Den Bosch, mogen de winnaars van het vorige jaar een wisseltrofee uitreiken. Vanmiddag  met drie andere laureaten van PCC gespeeld in Hoofddorp en gisteravond in het net opgeleverde prachtige stadhuis Culemborg. Na mij kwam een tango duo en een flamenco groep, met heftige dansen op een houten vloer. Nu maar snel naar bed,  gelukkig heb ik maandag het eerste uur vrij op school.

————————————
3 januari 2012
Een gezond en gelukkig 2012 waarin we veel van muziek genieten; dat wens ik u toe.
Het afgelopen jaar heb ik aan bijzondere optredens meegedaan,
-met de laureaten van het Christina Concours het Carnaval des Animaux voor de  zevende keer gespeeld;
-mijn eerste CD gepresenteerd bij Hans van den Boom in het Concertgebouw;
-op het Grachtenfestival twee concerten op historische Erard vleugels gegeven;
-gesoleerd met orkest NMWO in de Vereniging Nijmegen Rhapsody in blue van Gershwin en Symphonic dances van Bernstein;
-vorige week in grote zaal van de Doelen solo optreden gehad bij de Piano3daagse…..

Zelf ben ik gaan luisteren naar Daniel Barenboim in het Concertgebouw bij de verjaardag van Prinses Maxima en fortepianisten Petra Somlai en Bart van Oort en op vakantie Sokolov horen spelen. Er valt nog veel te leren.

Nu ben ik flink aan het oefenen op de fortepiano, die we een jaar te leen hebben. Erg leuk om Mozart en Beethoven op een Streicher-Stein kopie te spelen met het echte Mozartgeluid.

In de zomer ga ik weer de studio in voor mijn tweede CD. Daarop komt de Beethoven Fantasie uit 1792 die Cees Nieuwenhuizen heeft afgemaakt. Die fantasie bestaat uit drie delen, bijna 1000 maten van Beethoven die meer dan tweehonderd jaar in archieven lagen. Cees heeft er ongeveer 100 maten aan toegevoegd. Volgend jaar komt de partituur uit en op 21 oktober is de wereldpremière in het Concertgebouw. Daarna ga ik dat programma spelen in Groningen (Oosterpoort), Utrecht (Vredenburg Leeuwenbergh), Kasteel Amerongen (in optie), Kunstkring Haaksbergen en waarschijnlijk nog een paar andere zalen.

Omdat muziek gelukkig maakt.

meer blogs ( vanaf 2007 t/m 2011)

 naar Home